איך מטפלים בפריצת דיסק גב תחתון והאם אפשר למנוע אותה?

פריצת דיסק
פריצת דיסק היא בין הגורמים הנפוצים ביותר לכאבי גב. כמו כן, גם פתולוגיות דיסק נוספות כמו בקע ובלט נחשבות לנפוצות. מסתבר שאנו יכולים לסבול מפריצת דיסק בלי לחוש כלל בכאב. אז מהי פריצת דיסק? ומהן הדרכים היעילות ביותר לטיפול בה? כל הפרטים בכתבה.

מהי פריצת דיסק?

פריצת דיסק (Spinal Disc Herniation) מתרחשת כשהסיבים החיצוניים והקשים שמקיפים את החומר הרך של עמוד השדרה נחלשים או נקרעים עקב חבלה או גיל מבוגר. כאשר המעטפת נחלשת הדיסק הופך לבלט (“בלט דיסק”), וכשהמעטפת נקרעת החומר הרך פורץ החוצה והופך לפריצת דיסק. הליקויים בדיסק מופיעים בדרך כלל באזור הגב התחתון (עמוד השדרה המותני) כיוון שזה אזור שנושא את רוב משקל הגוף. בנוסף פריצת דיסק יכולה להופיע גם בעמוד השדרה הצווארי. ההבדלים בין בקע, בלט ופריצת דיסק – אין קשר בין הפגיעה לרמת הכאב. בקע קטן יכול לגרום לכאבים עזים לעומת פריצת דיסק חמורה שיש סבירות שלא תגרום לכאבים כלל. בקע דיסק – הוא השלב הקל יותר, סיבי המעטפת החיצונית נחלשים תוך כדי שהחומר הפנימי חודר לתוך הסיבים החיצוניים. בלט דיסק- בשלב הזה סיבי המעטפת החיצונית נהרסים והחומר הפנימי מתחיל לבלוט החוצה. פריצת דיסק- השלב החמור ביותר, כל הסיבים נקרעים והחומר הרך נשפך החוצה.

תסמיני פריצת דיסק:

מחקרים מראים שאצל כ-65% מהאוכלוסייה קיימת פתולוגיית דיסק (בקע, בלט או פריצה) והם כלל אינם מודעים לקיומה כיוון שהם לא חשים בכאב. למרות שלרוב לא תחושו כאבים, יש מקרים חמורים יותר בהם הכאבים מורגשים מאוד. פריצת הדיסק בגב התחתון גורמת לעצבים לצאת אל הגפיים התחתונות ולגרום לכאבים שיכולים להקרין לרגליים. תסמינים נפוצים: כאבי גב, כאבים בגפה, עקצוצים ותחושה של אזורים מורדמים בעור. התסמינים עלולים להחמיר בעת מאמץ ובעת שינוי תנוחה. גורמים העלולים לגרום לפריצת דיסק – פתולוגיית דיסק יכולה לעבור בתורשה. כמו כן, לכל אדם יש מבנה דיסק שונה. יש גורמים שמעלים את הסיכון לפריצת דיסק:
  • עודף משקל – גורם לעומס על הגב התחתון ויכול לגרום לפתולוגיית דיסק
  • הרמה של משקלים כבדים – אם אתם נוהגים להרים משקולות, או שאתם עובדים בעבודה פיזית המצריכה מכם להרים משקלים כבדים הדיסקים שלכם עלולים להיפגע, במיוחד אם אתם מרימים משקל כבד בצורה לא נכונה.
  • עיוותים מולדים בעמוד השדרה – עיוותים כמו עקמת או כפפת יכולים לגרום לפיזור לא תקין של הכוחות בעמוד השדרה, דבר העלול ליצור לחץ מוגבר באזור מסוים שיכול לגרום לפתולוגיית דיסק.
  • חוסר בפעילות גופנית – כאשר אנו מבצעים פעילות גופנית אנו מזרימים דם לדיסקים, וכאשר אנו לא נמצאים בתנועה הדיסקים עלולים להינזק.
  • עישון – החומרים שבסיגריות רעילים לרקמת הדיסק ועלולים לגרום לה נזק.
  • שרירי גב חלשים – שרירים חלשים מתקשים לשאת בכל העומס של עמוד השדרה וכך כל העומס נישא על הדיסקים.
  • ישיבה ממושכת – ישיבה ממושכת המאופיינת ברכינה קדימה יכולה להפעיל לחץ כבד על הדיסקים ולגרום להם נזק.

אבחון של פריצת דיסק

מאבחנים פריצת דיסק דרך בדיקת הדמיה, אך קשה לקבל אבחנה מדויקת לכאבים, מאחר שקיימת אצל הרבה אנשים פריצת דיסק לא מודעת. כלומר אם אתם סובלים מכאבי גב ותתגלה אצלכם בבדיקה פריצת דיסק כנראה שייחסו את הכאבים אליה, בעוד שיכול להיות שהסיבה אחרת לגמרי. לכן מאוד חשוב לבצע בדיקות נוספות ולהתייעץ עם אורתופד.

איך מטפלים בפריצת דיסק?

ניתן לטפל בפריצת דיסק בכמה דרכים בהתאם לחומרת המקרה. טיפולים נפוצים:
  • פיזיותרפיה – הטיפול הפיזיותרפי מקל על הכאבים בדרכים שונות כמו הזרמה של דם למקום הכאב באמצעות עיסויי, חימום וקירור המקום, שיפור הגמישות וחיזוק שרירי הגב באמצעות תרגילים מתאימים. פיזיותרפיסטים רבים משלבים טיפול הנקרא “דיקור יבש”- טיפול מחטים הנועד לשחרור שרירים מכווצים בגב.
  • מומלץ לשלב בטיפול גם מכשיר רפואי אישי שבעזרתו ניתן להאיץ את הטיפול וההחלמה על ידי טיפול עצמי בבית. קיימים מכשירים בטכנולוגיות שונות כגון לייזר, אולטרסאונד וטנס. מכשירים מומלצים לשימוש ביתי הם פיינשילד, סוניק סטים, אייקיור לייזר ופרפקט טנס (להקלה על כאבים).
https://youtu.be/aH2TduH9qzo
  • רפואה משלימה – יוגה, דיקור סיני, עיסוי רפואי ופילאטיס יכולים לסייע בהפחתת כאבים. מחקרים הוכיחו כי פעילות גופנית מתונה יכולה לקצר את תקופת ההחלמה לעומת מנוחה שמגבירה את הסימפטומים.
  • ניתוח – במקרים בהם פריצת דיסק גורמת לשיתוק עצבים חשוב להתייעץ עם רופא שיחליט האם אתם זקוקים לניתוח. מטרת הניתוח היא להפחית את הלחץ מהעצבים באמצעות הסרה מלאה או חלקית של הדיסק שפרץ.
לסיכום, להמון אנשים יש פריצת דיסק שהם לא מודעים אליה כי הם לא חווים כאבים. ברגע שאתם מתחילים לחוש כאבים יש לקבוע תור לאורתופד שיפנה אתכם לטיפול הרלוונטי. אנו בבריאות אונליין מבית מ.ד.ס פארם מספקים מגוון רב של מכשירים יעילים ללא תופעות לוואי להקלה על כאבכם. נשמח לייעץ לכם בכל שאלה. חייגו עכשיו 09-3819999  

לשאלות נוספות:

x
סייען נגישות
הגדלת גופן
הקטנת גופן
גופן קריא
גווני אפור
גווני מונוכרום
איפוס צבעים
הקטנת תצוגה
הגדלת תצוגה
איפוס תצוגה

אתר מונגש

אנו רואים חשיבות עליונה בהנגשת אתר האינטרנט שלנו לאנשים עם מוגבלויות, וכך לאפשר לכלל האוכלוסיה להשתמש באתרנו בקלות ובנוחות. באתר זה בוצעו מגוון פעולות להנגשת האתר, הכוללות בין השאר התקנת רכיב נגישות ייעודי.

סייגי נגישות

למרות מאמצנו להנגיש את כלל הדפים באתר באופן מלא, יתכן ויתגלו חלקים באתר שאינם נגישים. במידה ואינם מסוגלים לגלוש באתר באופן אופטימלי, אנה צרו איתנו קשר

רכיב נגישות

באתר זה הותקן רכיב נגישות מתקדם, מבית all internet - בניית אתרים.רכיב זה מסייע בהנגשת האתר עבור אנשים בעלי מוגבלויות.